Szef – choleryk? Nie musi być straszny!

Uważasz, że Twój szef jest cholerykiem? Nie oznacza to wcale, że ciągle krzyczy i jest toksyczny, bo większość choleryków to profesjonalni i bardzo wymagający managerowie, którzy cieszą się autorytetem swoich podwładnych.

Choleryk to jeden z czterech typów osobowości. Niestety ma bardzo złe skojarzenie – wiele osób myśli, że cholerycy ciągle krzyczy, są wybuchowi, nerwowi, nie potrafią się opanować, a złe emocje wyładowują na innych. Rzeczywiście, takie osoby są toksyczne i nigdy nie powinny zarządzać ludźmi. Nie nie jest to jednak opis, który pasuje do każdego choleryka.

Okazuje się, że ponad 60% managerów i szefów to właśnie cholerycy. Zwykle uchodzą za bardzo profesjonalnych i skutecznych, a do tego mają autorytet u swoich podwładnych. Cechy osobowości choleryków bardzo przydają się w sprzedaży i zarządzaniu.

Choleryk jako dobry szef. Czym się wyróżnia?

  • potrafi szybko podejmować decyzje
  • nie lubi bezczynności i nieefektywnych działań
  • dobrze się czuje, gdy sprawuje kontrolę nad innymi
  • zawsze ma swoje zdanie i potrafi je obronić
  • jest opanowany, potrafi trzymać nerwy na wodzy
  • niezależny
  • lubi dominować nad innymi, mieć władzę
  • jest konkretny, nie boi się nowości

Sami przyznajcie, że to świetne cechy dla szefa. Z takim człowiekiem można osiągnąć sukces zawodowy. Teraz przyjrzyjcie się swoim szefom – mają takie cechy? Nikt nie chciałby mieć szefa niezdecydowanego, niekonkretnego, bez ciekawych pomysłów, bojącego się nowości – ale niestety i tacy się zdarzają.

Oczywiście, cholerycy, jak osoby o innych typach, swoje cechy osobowości mogą wykorzystać bardzo źle. Zdarza się, że nie potrafią komunikować się z zespołem, krzyczą, przerzucają swoje porażki na innych, a do tego są nieefektywni. Prym wśród złych i nieskutecznych managerów wiodą ci popularnie nazwani toksycznymi. To właśnie takich ludzi nazywa się często cholerykami, choć nie musi to mieć nic wspólnego z ich cechami charakteru.

Uważasz, że nie potrafisz dogadać się z szefem, jesteś zestresowany w pracy z powodu przełożonego – sprawdź, czy nie jest to dobry czas na zmianę pracy.

>> Co rujnuje autorytet managerów?