Pierwsze wrażenie u nowego klienta. Jak go nie zepsuć?

Nowy klient – nowe twarze, to zawsze budzi pewien niepokój, nawet u doświadczonych sprzedawców. Zawsze łatwiej rozmawia się z klientem, u którego dobre relacje są od dawna zbudowane i znamy zasady współpracy. Jednak nowy klient to nowe możliwości i trzeba zacząć od dobrego pierwszego wrażenia. Zastanówmy się, jak go nie zepsuć!

Pierwsze wrażenie u nowego klienta jest tylko jedno i nie da się go zmienić (albo wymaga to sporego wysiłku i dużo czasu). Warto więc przemyśleć strategię działań i zachowań u nowego klienta i zrobić wszystko, by nie zepsuć pierwszego wrażenia.

Na początku warto zastanowić się, co sprawia, że pierwsze wrażenie jest dobre. Tu niestety nie ma jednoznacznego odpowiedzi, bo wszystko zależy od osoby, z którą się spotkamy. Człowiek – to słowo klucz – rozmawiamy z ludźmi, nie z firmą, dlatego przed każdą rozmową, pierwszym spotkaniem trzeba się zastanowić, kto jest po drugiej stronie i jeśli chcemy nawiązać długofalową i efektywną współpracę, nasze zachowanie i komunikaty musimy dostosować do tej osoby. Pamiętajmy jednak o szczerości i byciu sobą – klient wyczuje fałszywe zachowania i sztuczność.

Są jednak pewne elementy zachowania, sposobu bycia od zawsze uważane w biznesie za dobre czy szanowane. Na początku takich właśnie zasad najlepiej się trzymać!

Pierwsze wrażenie u nowego klienta – poznaj pięć rad, jak nie zepsuć:

  1. Bądź punktualny – to nigdy nie zaszkodzi. Spóźnienie wywoła chaos, zaburzy grafik pracy klienta i może skrócić spotkanie. Żeby uniknąć nieprzewidzianych sytuacji i ewentualnego spóźnienia, dobrze zaplanuj podróż – jeśli jednak to nie pomoże, poinformuj telefonicznie o spóźnieniu.
  2. Dobierz odpowiedni strój – biznesowy, schludny strój, a u kobiet dodatkowo makijaż pokaże szacunek do klienta i będzie świadczyć o osobie jako profesjonalnym sprzedawcy.
  3. Uśmiechaj się – to klucz do ludzkich serc. Jeśli do tego dodamy pozytywne nastawienia i postawę otwartą względem nowego klienta, mamy szansę na nawiązanie dobrej, biznesowej relacji.
  4. Pokaż swoją pewność siebie, zwracaj uwagę na mowę ciała – to element, który oprócz stroju buduje Twój wizerunek u drugiego człowieka. Staraj się panować nad swoim stresem, unikaj dwuznacznych gestów i skup się na zadaniu. Pamiętaj o mocnym uścisku dłoni 🙂
  5. Staraj się mówić spokojnie i rzeczowo – zaprezentuj siebie jako eksperta z branży, mów nie tylko o produkcie według wyuczonych formułek, ale staraj się wprowadzić nowego klienta w dyskusję, wysłuchaj go i reaguj na to, co mówi.

To podstawowe zasady – jeśli ktoś widzi się z Tobą po raz pierwszy i wcześniej nigdy z Tobą nie rozmawiałam na pewno będzie Cię bacznie obserwować, ale jeśli wzbudzisz w kliencie zaufanie i sympatię, masz szansę na nawiązanie dobrej relacji, co z pewnością przełoży się dobrą współpracę!

Ten artykuł to część cyklu “Profesjonalna sprzedaż B2B” – sprawdź inne ciekawe teksty!