Pięć nawyków skutecznych sprzedawców!

Nasze codzienne nawyki w pracy prowadzą do sukcesu zawodowego. Warto sprawić, żeby były one pozytywne i przekładały się na nasz rozwój. Dziś chciałam Wam pokazać 5 nawyków skutecznych sprzedawców – czyli innymi słowy co trzeba robić jako handlowiec, by być skutecznym.

Wiele już padło słów o tym, jaki powinien być dobry sprzedawca. Wszystkie cechy osobowości, zachowania prowadzą jednak do tego, czy osoba pracująca w sprzedaży jest całkiem po prostu skuteczna. Jeśli praca handlowca przynosi oczekiwane efekty, jest dobra.

Praca sprzedawcy, zwłaszcza w branżach specjalistycznych / profesjonalnych,  jest różnorodna. Często oprócz wyjazdów do klienta i delegacji, mamy przed sobą dni pracy biurowej. Co robisz, gdy przyjdziesz do pracy? Być może nadrabiasz zaległości w rozmowach biurowych i pijesz pyszną kawę. To nic złego – pod warunkiem, że wiesz, co robisz i do czego dążysz.

Zrób rachunek sumienia swoich nawyków i sprawdź, co powinno być stałym elementem pracy w sprzedaży – oto 5 nawyków skutecznych sprzedawców:

  1. Planowanie – krótkoterminowe i długoterminowe. Bez planu sprzedawca działa na oślep, podejmuje nieprzemyślane kroki w zdobywaniu i utrzymaniu klienta. W pracy kieruj się więc planem działania – na dziś, na następny tydzień / miesiąc / kwartał / rok… Zastanów się, jakich chcesz mieć klientów, co musisz zrobić, by to osiągnąć i zgodnie z tym działaj. Plan na bieżąco aktualizuj i dostosowuj do zmieniających się okoliczności biznesowych.
  2. Szukanie – jak mówią: „kto szuka, nie błądzi”. Czego więc należy szukać – przede wszystkim klientów J ale też inspiracji, sugestii, pytań, na które nie znamy odpowiedzi, informacji o klientach czy konkurencji, tego, co dzieje się w branży. Jako sprzedawca jesteś też ekspertem, który powinien znać trendy w branży, umieć rozmawiać z klientem nie tylko wyuczonymi formułkami produktowymi.
  3. Znają liczby i efekty – jeśli Ty nie znasz wyniku ze swojego ostatniego miesiąca czy roku, to dlaczego ma go znać Twój szef? Ty powinieneś wiedzieć o swojej pracy najwięcej – zawsze miej w głowie swoje efekty, którymi możesz się pochwalić. To na pewno pomoże w pozytywnym nastawieniu do dalszej pracy, a jeśli ktoś zapyta, będziesz mógł się pochwalić.
  1. Wyciągają wnioski – każdy z nas popełnia błędy, ważne, żeby robić je tylko raz i wyciągać wnioski. W pracy sprzedawcy zawsze znajdą się potknięcia czy zachowania, które zepsuły relacje z klientem, odsunęły nas od ważnego projektu. Zdarza się! Ale nie powinno się to powtarzać – ucz się na swoich błędach i realnie oceniaj sytuacje, które Ci się przytrafiły!
  1. Doceniają sukcesy – sprzedawca musi doceniać siebie i swoją pracę, zwracać uwagę na każdy drobny sukces – na każdy krok, który zbliża nas do celu. To dodaje motywacji, podnosi samoocenę i dodaje pewności siebie do dalszego działania.

Nawyki skutecznych sprzedawców nie ograniczają nas w piciu kawy i rozmowach z kolegami z biura – wręcz przeciwnie, nie wolno się ograniczać i tworzyć barier przed innymi. Trzeba mieć jednak w głowie plan działania, znać swoją wartość i dążyć do sukcesów. A to tak naprawdę nie wymaga od nas wiele!

Ten artykuł to część cyklu „Profesjonalna sprzedaż B2B” – sprawdź inne ciekawe teksty!