Jak znaleźć dobrego handlowca do zespołu?

Rozmowa rekrutacyjna nigdy nie jest łatwa, nawet dla rekrutera. Choć to jego codzienność, okazuje się, że to dosyć trudne zadanie. Zwłaszcza, jeśli po raz kolejny staje on przez wyzwaniem znalezienia dobrego handlowca do zespołu.

Dział handlowy to newralgiczny punkt w firmie. Z jednej strony to najważniejszy dział, gdyż odpowiada za pieniądze w firmie, zarabia i zapewnia firmie płynność finansową. Niestety, choć to tak ważne zadanie, chętnych do pracy w sprzedaży zwykle brakuje. Stąd też znalezienie odpowiedniej osoby do działu handlowego to trudne zadanie.

Jak znaleźć dobrego handlowca do zespołu? Wszystko zależy od rodzaju firmy, sposobu sprzedaży w dziale i… oczywiście budżetu na handlowca. Nie ma co ukrywać, dobry handlowiec pewnie ma już pracę. W konkurencji… w większej firmie… w innej branży… Trudno ukrywać, że sprzedażowego wyjadacza można szukać ze świeczką w ręce. Chyba, że ma się odpowiedni budżet. Bo nie jest tajemnicą, że handlowcy kochają nie tylko swoje produkty, klientów, ale przede wszystkim pieniądze. Jest sposób, by sprawdzić, czy w kogoś warto zainwestować. Dobry handlowiec nie będzie się bał większej części wynagrodzenia w zależności od wyników. Bo wie, że może zarobić więcej. Trzeba jednak pamiętać, że pieniądze to nie wszystko. Inne benefity również będą mieć znaczenie.

Dobrego handlowca można sprawdzić na każdym kroku rekrutacji – kontakt e-mailowy, telefoniczny, spotkanie. W każdym momencie handlowiec powinien być taki jak w pracy. Czyli pewny siebie, opanowany, uśmiechnięty, otwarty do rozmów. Ktoś, kogo zjada stres przy rekruterze pewnie nie da sobie rady na spotkaniu handlowym w towarzystwie kilku osób.

Warto też przetestować potencjalnego handlowca w negocjacjach handlowych i prezentacji konkretnego produktu w firmie. Właściwie jedyną ścieżką znalezienia dobrego pracownika do sprzedaży jest doświadczenie i test praktyczny.

Oprócz doświadczenia jest jeszcze jedna ważna kwestia przy rekrutacji do zespołu sprzedaży. Jak nowy handlowiec wpiszę się w atmosferę obecnych osób w dziale i w całej firmie. Trzeba pamiętać, że sprzedawcy zwykle mają dość apodyktyczne i silne osobowości. Każdy będzie dążył do swojej racji. Warto, by w takim zespole zapanowała harmonia – czasami jedna z osób może osiągać niższe wyniki, ale doskonale wpływać na atmosferę i relacje zespołu.

  • Dobry handloweic, ze świeczką szukać. To bardzo trudny zawód, bo nie każdy umie sprzedawać. To sztuka.

    • panikierowniczka.pl

      Niestety, ten zawód nie jest szanowany – sporo ludzi traktuje pracę w sprzedaży jako tymczasową. Ale ja sama jestem przykładem, że można po prostu kochać sprzedawać 🙂